Tuesday, April 28

Kifarah is Real

Assalamualaikum, Hi.

Life Begins At The End Of Your Comfort Zone GIFs - Get the best ...

Hidup tak selalu indah, langit tak selalu cerah, suram malam tak berbintang kadang kita kat atas kadang kita kat bawah. betul lah biasa kita buat orang kemain seronok tengok dia serabut dengan masalah. sekali sendiri kena hmmm insaf juga. tapi tulah, takut nanti perangai tu datang balik. so nak duk sorang2 buat masa ni hahah

GIF walk cycle - animated GIF on GIFER - by Arashibar

Bila angin taufan datang melanda, tambah pula ombak ganas membadai pantai hati yang tadinya tenang tiba2 berubah keadaan pantainya tadi. jadi, berubahlah emosi aku yang sekarang ni ahhaha. bila happy memang suara aku jelah, senyum memanjang, sengih sorang2. tapi bila start hujan rintik, lama2 lebat lah.

tapi kalau aku, menangis lah lepaskan semuanya, tak payah nak tahan, pendam, lepas sikit2. sakit. hmm ttak faham kan? bila rasa kelam and kau fikir takkan kembali cerah hidup kau tatkala ditimpa musibah ke, bencana ke apa. jangan lah fikir macam tu. kita kena positif tak kisah lah apa situasi yang kita hadap pun. pemikiran yang positif, kawan2 yang positif, akan jadikan kita positif.

Kerja Sama dengan Penderita HIV AIDS, Pemerintah Melaka Dikecam ...

aku ni pun pretend macam takde apa jadi. padahal lebam2 dah ni dengan masalah dunia. hmm hmm hmmm. dah lumrah, ssetiap orang mesti ada masalah. ingat! Allah takkan uji diluar kemampuan hambanya. so aku ni selected gitu. macam yang kita tahu, orang yang bermasalah, pastinya dia akan memiliki masa2 sukar dalam hidupnya. haaaa macam aku sekarang lah. Masa2 ni apa yang kita kena buat, hadap je dengan tenang walaupun tak tenang. lepastu, kita cari penyelesaiannya dengan bersemangat dan sabar. paling penting tabah, means kuat ahhh. kalau nak hidup hahaha


cemana nak tabah? Bersabar dan bersyukur merupakan suatu sikap yang kau mesti ada untuk tabah menghadapi setiap masalah yang kau hadap. jadi dengan cara tu, boleh lah kau tahu sejauh mana persediaan kau, kesanggupan diri kau, kesabaran kau anddd rasa syukur kau berdepan dengan masalah yang kita hadapi. 

LINE Creators' Stickers - Naira : Assalamualaikum Ukhti Example ...

betul, nak dapatkan balik ketenangan tu lama wehh. Yang kena kita tahu sekarang adalah, sesukar mana pun masalah dan keadaan yang kita alami, cuba tengok nasib saudara kita di seberang, seberang mana pun aku tak tahu. main cakap je ni. masih ada yang jauh lagi susah kalau nak dibandingkan dengan masalah yang sedang menimpa diri kita. kalau diorang boleh hadap, kenapa kita tak kan? Jadi tak ada alasan tak boleh bagi kita sebelum kita usahakan yang  terbaik. so be positive. Jangan jadikan setiap masalah yang datang kat kita sebagai penghancur masa depan. tapi  kita cuba jadikan masalah sebagai cabaran untuk mencungkil potensi yang tersembunyi dalam diri kita, tau tak potensi apa? potensi keimanan dan ketaqwaan. Iman aku pun entah kemana. hanyut teruk ni haihhh.

Games Life Sticker for iOS & Android | GIPHY

Setiap perjalanan kehidupan seseorang tu mesti akan sarat dengan hikmah mean lepas hikmah disebalik ujian tu lah yang dapat dijadikan pelajaran hidup. percayalah! so macamtu juga dengan setiap masalah demi masalah yang kita hadap. kita pun kena belajar untuk tak mudah menyerah dengan ujian ni.

jadi, doa jelah senjata kita, walau apa pun situasinya, dimana pun dan bila-bila pun. jangan tunggu susah baru nak bertindak. Sentiasa berbuat baik dan selalu minta maaf kalau buat salah. jaga hubungan kita dengan dia, dengan orang sekeliling. bila serabut dengan masalah hidup, ingatlah  Allah tu bukan je cuma menguji kita sorang. entah2 ada lagi rumit ujiannya.

Be Positive.

No comments:

Post a Comment